Agricolan SM-kilpailut

Agricolan SM-kilpailut pelataan lauantaina 12.11.2016

Alustava aikataulu:
klo 10.00 – 10.15 Ilmoittautumisen vahvistus
klo 10.20 – 11.50 1. kierros
klo 11.50 – 12.30 ruokatauko
klo 12.30 – 14.00 2. kierros
klo 14.10 – 15.40 3. kierros
klo 15.50 – 17.20 Finaali

Kilpailuun otetaan ennakkoilmoittautumisten perusteella 16 ensimmäistä, mutta järjestäjä pidättää oikeuden kasvattaa osallistujamäärää mikäli ennakkoilmoittautuneiden määrä ylittää 16 kpl.

Neljä parasta palkitaan Lautapelit.fi:n ja Lautapeliseuran lahjoittaminen palkinnoin.

Ennakkoilmoittautumiset osoitteeseen: kilpailut@lautapeliseura.fi

1. Turnausmuoto

Pelataan kolme kierrosta ja mahdollinen finaali, finaali pelataan mikäli turnauksessa on
enemmän kuin 12 pelaajaa.

Pelaajia Kierrosmuoto
5 yksi kolmen hengen peli ja yksi 2 hengen peli
6 kaksi kolmen hengen peliä
7 yksi neljän hengen peli ja yksi kolmen hengen peli
8 kaksi neljän hengen peliä
9 kolme kolmen hengen peliä kierrosta
10 yksi neljän hengen peli ja kaksi kolmen hengen peliä
11 kaksi neljän hengen peliä ja yksi kolmen hengen peli
12 kolme neljän hengen peliä
13 yksi neljän hengen peli ja kolme kolmen hengen peliä
14 neljän hengen peliä ja kaksi kolmen hengen peliä
15 kolme neljän hengen peliä ja yksi kolmen hengen peli
16 neljä neljen hengen peliä

Jokaisella kierroksella pelaajat jaetaan pöytiin mahdollisuuksien mukaan niin, että pelaajat eivät ole aiemmin pelanneet keskenään. Tähän pyritään ensisijaisesti käyttämällä ”swiss”-menetelmää, eli mikäli parhaiten sillä hetkellä turnauksessa sijoittuneet (eniten 1. sijoja, 2. sijoja jne) eivät ole pelanneet keskenään, he pelaavat keskenään.

2. Pelilaudan rakentaminen

Lauta rakennetaan kullekin kierrokselle Agricolan suomalaisen laitoksen sääntöjen mukaan,poikkeuksena ”Tavallinen lapsitoive”-kortti, joka asetetaan aina kierrokselle viisi.
Pelaajat rakentavat laudan itse. Pelaajajärjestys arvotaan joka kerran turnausjärjestäjän toimesta etukäteen ja se käy ilmi pöytäkortista.

Ensimmäisellä ja toisella kierroksella pelaajat saavat kymmenen ammattikorttia, joista
poistavat pelistä kolme. Samoin pelaajat saavat kymmenen parannuskorttia, joista poistavat kolme. Poistettuja kortteja ei näytetä.

Viimeisellä kierroksella kukin saa seitsemän ammattikorttia,joista ottavat itselleen yhden, antavat kuusi vasemmalle ja tätä toistetaan kunnes kaikilla on edessään seitsemän ammattikorttia. Nämä eteenotetut kortit pidetään piilossa muilta pelaajilta. Sama toistetaan parannuskorteilla.

3. Pelin kesto ja kulku

Kun peliä on pelattu tunti ja kymmenen minuuttia, saavat pelaajat halutessaan pyytää pöytään kellon, johon asetetaan kullekin pelaajalle viisi minuuttia aikaa. Kun jonkun pelaajan aika päättyy, peli päättyy välittömästi ja aikansa lopettanut pelaaja automaattisesti häviää pelin. Muiden pisteet lasketaan normaalisti ilman lopun sadonkorjuuvaihetta! Mikäli kelloa ei käytetä, peli päättyy varatun peliajan päättyessä, mutta menossa oleva pelikierros pelataan loppuun normaalisti ml sadonkorjuu.

4. Pisteiden laskeminen

Pelit pisteytetään Agricolan suomalaisen laitoksen sääntöjen mukaisesti. Pisteet kirjaa pelin aloittanut pelaaja. Kun pisteet on laskettu, ne, sekä sijoitukset kirjataan pöytäkorttiin niille varattuihin paikkoihin, jonka allekirjoittavat kaikki pelaajat. Pöytäkortti toimitetaan tuomarille.

5. Turnauspisteet

Voitosta saa kolme turnauspistettä, kakkossijasta kaksi ja kolmossijasta yhden. Tasatilanteessa kerätyt kokonaispisteet ratkaisevat. Mikäli tilanne on tämänkin jälkeen tasan, vertaillaan vastustajien suorituksia laskemalla vastustajien keräämät turnauspisteet yhteen ja mikäli tämäkään ei tuota tulosta, vastustajien keräämät pelipisteet yhteen. Jos mikään kuvattu tasapeliratkaisija ei tuota eroa pelaajien sijoitusten välille, heitetään 6-sivuista noppaa. Parillisilla tuloksilla voittaja on toinen ja parittomilla toinen, sovitaan ennen heittoa.

Mikäli finaali pelataan ja se päättyy tasan, ratkaisevat tasapelit karsintakierrosten
tulokset.