ProtoS-lautapelisuunnittelukilpailu

Suomen Lautapeliseura ry järjestää toisen vuosittaisen lautapelisuunnittelukilpailun. Kilpailu on avoin kaikille Suomen kansalaisille. Kilpailussa on ainoastaan yksi sarja, johon saa osallistua yhdellä tai useammalla aiemmin julkaisemattomalla lautapelillä. Kilpailuun voi osallistua myös joukkueena, kunhan kaikki joukkueen jäsenet ovat Suomen kansalaisia.

Kilpailun virallinen kieli on suomi, kaikki kilpailua koskeva materiaali julkaistaan ensisijaisesti suomeksi, mutta kilpailutyöt saa myös toimittaa englanniksi.

Kisa jaetaan kolmeen vaiheeseen:

  1. Sääntökierros
  2. Semifinaali
  3. Finaali

Sääntökierros / ilmoittautuminen

Kilpailuun ilmoittaudutaan täyttämällä web-lomake ja toimittamalla sähköpostitse itsesi tai ryhmäsi suunnitteleman pelin säännöt. Säännöt tulee toimittaa joko .doc, .docx tai .pdf-muodossa osoitteeseen kilpailut@lautapeliseura.fi. Sääntökirjoissa olevat henkilötiedot tullaan poistamaan sääntökierroksen ajaksi. Viimeinen ilmoittautumispäivä kisaan osallistuvan pelin  säännöille on 15.5.2016. Web-lomakkeella kysytään pelin perustiedot mm. pelin päämekaniikat, kuvaus ja genre.

Vuoden lautapelisuunnittelija 2015-kisan finaaliin päässeet lautapelit ovat kisakaranteenissa tämän vuoden eivätkä voi osallistua.

Kaikki ilmoittautuneet pelit ovat mukana sääntökierroksella. Sääntökierroksen tarkoituksena on karsia kaikista osallistuneista 12 parasta peliä semifinaaliin. Sääntökierrokselta ei tule kirjallista palautetta. Sääntökierroksen tuomaristossa voi olla kisaan osallistuvia henkilöitä.

Suunnittelijatapaaminen ja semifinaali

Elokuun 20. ja 21. päivä Helsingissä järjestettävän Viikin pelipäivän yhteydessä, kahdentoista sääntöjen perusteella parhaan pelin suunnittelijat kutsutaan pelaamaan semifinaalipelejä. Kukin semifinaalipeli tullaan päivän aikana pelaamaan vähintään kerran. Pelaamiseen osallistuvat kaikki suunnittelijat sekä kisan semifinaaliraadin jäsenet.

Tapaamisen ideana on tuoda suunnittelijat yhteen, kerätä vertaispalautetta, sekä varmistaa, että joku semifinaaliraadissa osaa pelata peliä niin kuin suunnittelija on tarkoittanut. Samalla pelin prototyyppi jää semifinaaliraadille. Tapaamiseen ei ole tarvetta osallistua, voit myös postittaa pelisi prototyypin päätuomarille, joka vastaa pelin esittelystä tapahtumassa.Semifinaaliraatiin osallistuva henkilö / tämän perheen jäsen / yhtiökumppani tms ei saa olla edelleen kilpailussa mukana.

Semifinaalikarsinnassa raati pelauttaa toisilleen 12 parasta peliä pisteyttäen ne edellisvuoden mallia mukaillen – kuitenkin siten, että pisteytys toimii mielipiteen muodostamisen apuna ja peleistä käytävä keskustelu ratkaisee paremmuusjärjestyksen. Kuusi parasta peliä jatkaa finaaliin, mutta kaikki karsintaan päässeet pelit saavat kirjallisen palautteen päätuomarilta.

Semifinaalikarsinta päättyy viisi viikkoa ennen Lautapelaamaan tapahtumaa eli, 7.10.

Finaali

Finaalissa 6 parasta peliä esitellään finaalituomaristolle, joka päättää voittajan. Finaalitapahtuma järjestetään 12.11 lauantaina ja vienee koko lauantain klo 10.00 – 18.00. Finaalituomaristoon kutsutaan lautapelijulkaisijoita sekä tuomaristoa täydennetään tarvittaessa muilla jäsenillä päätuomarin harkinnan mukaan.

3 thoughts on “ProtoS-lautapelisuunnittelukilpailu

  1. Päivitysilmoitus: SLS:n lautapelisuunnittelukilpailu | Roolipelitiedotus

Vastaa

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s