ProtoS-lautapelisuunnittelukilpailun semifinaalikierroksen tulokset

Suunnittelukilpailuun ilmoittautui määräaikaan mennessä  yhteensä 22 peliä. Tilastollisesti katsottuna pelien (suluissa pelien määrä)

Suosituimmat mekaanikat olivat:
Nopan heitto (9)
Korttikäden hallinta (7)
Kampitus (5)

Suosituimmat genret olivat:
Korttipeli (11)
Strategia (10)
Perhepeli (8)

Peliaika oli:
42 – 74 min

Näistä 22 pelistä 13 kutsuttiin suunnittelijatapaamiseen Viikkiin 20.8. Tuona lauantaina suunnittelijat kokoontuivat yhteen, keskustelivat peleistä ja tutustuivat toisiinsa. Tätä perinnettä pitää jatkaa.

Niistä peleistä mitkä tuomaristo sai käsiinsä elokuun loppuun mennessä, kuusi valittiin finaaliin. Nämä kuusi peliä ovat ilmoittautumisjärjestyksessä:

Nautilus

Yhteistyöpeli Jules Vernen hengessä, jossa kukin pelaaja ottaa oman hahmonsa sukellusveneessä ja pelaajat taistelevet Krakenia vastaan. Peli pyörii seitsemän toiminnon ympärillä ja taistelut käydään noppien avulla.

Laivasto

Abstrakti pisteestä pisteeseen laivojen asettelua, jossa kierroksella nostetaan pakasta yksi kortti. Tämä kortti antaa toiminnon jonka jokainen pelaaja suorittaa.

Kheops

Kisa pyramidin huipulle käyttäen noppia, myös avunantajien ostoa omaan pelitilaan. Noppien (liikkeen määrä) on pelaajien käsissä, joten pientä taktikointia on luvassa.

Combat Horizon

Tiimipeli, jossa ensin draftataan kullekin pelaajalle oma muutaman aluksen laivasto, jonka jälkeen laivastot taistelevat keskenään käyttäen noppia.

Neanderthal Math

Abstrakti summauspeli. Pyramidin muotoinen pelilauta jossa yhdeksän paikka. Tavoitteena saada laudan ulkopuolella olevan laatan summa vastaamaan kolmen nopan suoraa laudalla.

Writer’s Block

Pakanrakennus Scrabblea. Jokaisella on oma kirjainpakka josta nostetuilla korteilla kaikki pelaajat tekevät yhtäaikaa kelloa vastaan mahdollisimman isoja sanoa.

ProtoS-lautapelisuunnittelun kilpailun finaali tullaan järjestämään 12.11. Lautapelaamaan-tapahtumassa.